Foreldrekurs og foreldreveiledning ved høye ankomster

Hva tilbys, hvorfor og hva er erfaringene?

Utgitt: 18. februar 2025

Last ned rapporten 

Om rapporten

Denne studien evaluerer hvordan kommuner har tilpasset foreldreveiledning til delt-akere i introduksjonsprogrammet, etter at myndighetene i 2023 reduserte kravene til omfang.

Gjennom en survey, observasjoner og intervjuer i ti casekommuner av-dekkes at de fleste tilbyr foreldreveiledning med 8–12 samlinger, slik som kravet var tidligere, mens 40 % også tilbyr kurs på 2–4 samlinger i tråd med det nye mini-mumskravet.

Kommunene følger ikke ett kursformat, men gjør ulike tilpasninger av tidsbruk, innhold og intensjon basert på lokale ressurser og forståelser, og fire mo-deller identifiseres: klassisk, motvillig tilpasning, pragmatisk tilpasning og balanse-modellen.

Språkbarrierer og utdanningsnivå påvirker deltakernes utbytte, og foreld-rene fremhever refleksjon og fellesskap som verdifulle. Private aktører brukes av 30 % av kommunene for å løse praktiske utfordringer, men dette kan svekke opp-følgingen.

Studien konkluderer med anbefalinger om tidsbruk, innhold og oppføl-ging for å styrke foreldrekursenes virkninger.

Rapporten inneholder 

  • Forord
  • Sammendrag
  1. Innledning
  2. Bakgrunn: å være foreldre i et nytt land
  3. Datamateriale og analyser
  4. Kommuners tilbud om foreldrekurs- og veiledning
  5. Hvordan veiledninger og kurs gjøres
  6. Veilederes erfaringer
  7. Foreldres erfaringer
  8. Resultater, diskusjoner og anbefalinger

Se flere rapporter om

familieinnvandring og barn og oppvekst.